Základní škola - nedílná součást Dětského diagnostického ústavu
Základní škola je nedílnou součástí Dětského diagnostického ústavu v Plzni. Školní vzdělávací program nelze koncipovat samostatně, ale pouze v návaznosti na další součásti Dětského diagnostického ústavu a Střediska výchovné péče. Žáci jsou vyučováni podle školního vzdělávacího programu základního vzdělávání „Škola pro zítřek“, č.j. 736/07.
Škola poskytuje vzdělání i žákům, kteří pracují v kmenových školách podle ŠVP upraveného pro žáky s LMP. Po dobu pobytu jsou integrováni do běžných tříd, je jim věnována individuální péče. Do školy bývají zařazeni i žáci víceletých gymnázií.
Podle individuálních učebních plánů se zde vyučují:
- žáci na smluvním (dobrovolném) diagnostickém pobytu
- žáci vzdělávající se podle vzdělávacího programu pomocná škola
- žáci s dalšími speciálními vzdělávacími potřebami
- žáci, kteří absolvují diagnostický pobyt pro dětský domov
Žáci s individuálními učebními plány, které sestavuje jejich kmenová škola, zůstávají po celou dobu pobytu žáky své školy.
Základní školu v Plzni, Karlovarské 68, tvoří 4 třídy. V každé je umístěno maximálně 9 žáků. Další třídy jsou umístěny v SVP Plzeň, Karlovy Vary, Domažlice s kapacitou 8 žáků.
- I.třída: 1. – 3. postupný ročník
- II.třída: 4. – 5. postupný ročník
- III.třída: 6. – 7. postupný ročník
- IV.třída: 8. – 9. postupný ročník
Charakteristika školy:
Budova naší základní školy je součástí Dětského diagnostického ústavu Plzni a nachází se v městské části Lochotín. Má dobrou dostupnost městskou hromadnou dopravou – tramvají č.4 a autobusem č. 41.
Škola má k dispozici počítačovou učebnu s dataprojektorem, žákovskou knihovnu, odbornou knihovnu a školní kabinet se základními školními pomůckami.
Pro sportovní činnosti využíváme posilovnu, k dispozici je stolní tenis a venkovní hřiště. Chybí nám tělocvična, proto formou pronájmu využíváme prostory 7. ZŠ na Vinicích. Dětem zajišťujeme výuku plavání v bazénu na Lochotíně, v letním období je v zahradě k dispozici nadzemní bazén. Využívat můžeme i keramickou dílnu s vypalovací pecí.
Charakteristika žáků
Současně s příchodem do DDÚ je dítě s předběžným opatřením, nařízenou ústavní nebo ochrannou výchovou, přijato do základní školy. Územní působností DDÚ Plzeň je Karlovarský a Plzeňský kraj, z jiných regionů jsou žáci přijímáni výjimečně.
Doba pobytu dítěte umístěného na základě rozhodnutí soudu trvá přibližně 8 týdnů. Po tuto dobu je dítě současně žákem naší školy.
Děti mohou být přijaty také ke smluvnímu (dobrovolnému) 8 týdennímu pobytu, kdy zůstávají žáky kmenové školy.
Zaměření školy
Naše škola má specifické postavení v systému základního vzdělávání. Naším úkolem je provést diagnostiku žáka, porovnat skutečné vědomosti, dovednosti a návyky s požadovanými normami základního vzdělání, vymezit příčiny neúspěchu ve škole a navodit pozitivní vztah ke vzdělávání.
Škola je zaměřena na:
- diagnostiku žáků
- doplnění nedostatků ve vědomostech, dovednostech a návycích
- prevenci sociálních patologických jevů
- resocializační proces
- inkluzivní vzdělávání, tzn. vytváření podmínek pro žáky s různým druhem zdravotního a sociálního znevýhodnění
Naším cílem je vychovávat a vzdělávat žáka, který dokáže:
- změnit vztah ke škole, probudit snahu k potřebě celoživotního vzdělávání
- tvořivě myslet, logicky uvažovat a řešit problémy v rámci svých psychických možností
- komunikovat, otevřeně a slušně formulovat názory
- rozvíjet vlastní schopnosti, spolupracovat s ostatními, být zodpovědný sám za sebe
- mít správný hodnotový systém a chovat se podle něj
- být tolerantní a respektovat individualitu druhého, být připraven na praktický život se všemi důsledky
Nabízíme:
- výuku v malých pracovních skupinách
- individuální výuku žáků se specifickými poruchami učení, psychickými a zdravotními problémy
- možnost částečného doplnění mezer v učivu jednotlivých předmětů
- konzultaci a individuální péči speciálních pedagogů, etopedů a psychologů
- konzultaci s dalšími odborníky z oblasti výchovně vzdělávací, zdravotní a sociálně právní poznávání vlastních možností
- účast na projektech a na jejich vytváření
- práci v motivujícím prostředí
- práci s přiměřeným učivem
- hodnocení formou zpětné vazby
- hodnocení za to, co žák zvládá, ne za to, co neumí
- výuku bez situací nerovnosti a ponížení